| Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge | |
|
|
|
Författare | Meddelande |
---|
JElfgren
Antal inlägg : 34
| Rubrik: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge mån dec 26, 2011 6:50 pm | |
| Tjabba, dags att lägga in projektet. Har hållt på ett tag med sierra och det började med att jag köpte en svart cupé för några år sen men så hitta jag denna två-dörrars i västerås för en billig peng så jag drog iväg o köpte skiten. Skrota den svarta och plocka på mig alla viktiga grejer så jag nu har jag extramotor, växellåda, bakaxel etc. Så kände att det var dags att börja trimma förra vintern men pga mycket jobb samt studier så har det dragit ut på tiden, men har bestämt mig att göra klart första konverteringen nu under vintern. Spec som lyder för nu: Motor: Oöppnad pinto Adapter mot turbo Liten turbo från nån Citroen Extrasprut med fem kallstartsspridare, styrs av två tryckvakter. Saab 9000 intercooler Öppet luftfilter 2,5" downpipe 2,5" avgassystem med en japs i slutet HKS-kopia 40 mm wg XS-kopia dump Ofjädrad sinter med original tryckplatta MTX-L bredbandslambda Chassi/Interiör: Polyuretanbussningar i framvagn Lätta sportstolar Fet driftingratt Annars original förutom lite extramätare Målet är att ladda tills det spränger då jag har en pinto med cossiestakar samt kolvar står i förrådet och väntar samt en portad topp, lättat svänghjul. Jag hoppas på iaf en 200hk och jag kan ha skoj fram till våren. Sen blir det värre Bilder Lagom risig vid köpet men ack så viktigt med två-dörrars coupé In i lackboxen och på med grundfärg Och det gick väl bra detta Startspridarna som blir mitt extrasprut Plutt turbon Det enda från Saab som ska va på min bil, tack för det Fina grejer som sitter i andra maskin Stolarna Ratten, redigt djup Annat gott som ligger Ska ta mer bilder på det nya som hänt, dvs avgassystem, adapter, tryckrör, dp etc samt lite på bilen med fälgarna och annat så ni ser stuket. Inte så mycket kvar innan uppstart, bara tryckrör på varma sidan och downpipe sen är det i stort sett klart | |
|
| |
gniraz
Antal inlägg : 127 Age : 38 Ort : Verry verry hemlisch Jobb : pulverlackerare
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge mån dec 26, 2011 8:05 pm | |
| Härligt blir att passa sig på gatorna i västerås i vinter.. Ta gärna en fördelare med vacuumklocka från någon gammal förgasar pinto om du hittar på skroten tex blir lättare att hålla ner tändningen då, kan du ladda mer.. Bra att du kosta på en lambdamätare också de viktigaste när man ska mappa in soppan sen drygt att försöka läsa allt på stiften mm Följer med spänning.. | |
|
| |
JElfgren
Antal inlägg : 34
| |
| |
gniraz
Antal inlägg : 127 Age : 38 Ort : Verry verry hemlisch Jobb : pulverlackerare
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge mån dec 26, 2011 8:39 pm | |
| Bara rycka ur hela fördelaren sitter endast med 1st 13bult så tar 1min att byta riktigt smidigt.. Hoppas att flyter på imorgon nu då.. | |
|
| |
JElfgren
Antal inlägg : 34
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge fre dec 30, 2011 8:11 pm | |
| | |
|
| |
gniraz
Antal inlägg : 127 Age : 38 Ort : Verry verry hemlisch Jobb : pulverlackerare
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge fre dec 30, 2011 8:32 pm | |
| Står lambdan på 22.4 har du något knas borde ligga mellan 13-15 Afr ungefär ju högre värde ju torrare går den helt riktigt.. wg,n borde väl ladd runt 0.8bar orginal.? bara koppla in en slang till den undre anslutningen på wg'n så får du trycket som fjäderna ger så att säga.. När ja körde med extrasprut hade ja en lampa som gick till varje tryckvakt satt inne i bilen på så vis va de mycket lättare att se exakt när dom slog till... Kolla denna film här ser man lambdan också kanske hjälper att sitta och studera lite.. https://www.youtube.com/watch?v=_0LrU0_dUow&hd=1 | |
|
| |
JElfgren
Antal inlägg : 34
| |
| |
JElfgren
Antal inlägg : 34
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge lör dec 31, 2011 3:44 pm | |
| Var ute idag och fixade lite. Drog på en oljetryckskontakt så ska prova hur det funkar sen drog jag om rören på varma sidan då de låg väldigt nära generatorn. Lyfte upp intercoolern en del också så nu ska man nog inte se så mycket av den bakom fronten Imorgon blir det att provköra igen och förhoppningsvis går det lite bättre. Dock så slirar redan kopplingen så blir att beställa sinter så fort som möjligt. Kommer större update med bilder imorgon | |
|
| |
gniraz
Antal inlägg : 127 Age : 38 Ort : Verry verry hemlisch Jobb : pulverlackerare
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge lör dec 31, 2011 5:15 pm | |
| Härligt håll tempot uppe.. | |
|
| |
Falaffel Admin
Antal inlägg : 66 Age : 33 Ort : Enköping Jobb : Lacking/Blästring
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge lör dec 31, 2011 11:58 pm | |
| Kul med lite budgetbygge ibland | |
|
| |
JElfgren
Antal inlägg : 34
| |
| |
gniraz
Antal inlägg : 127 Age : 38 Ort : Verry verry hemlisch Jobb : pulverlackerare
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge sön jan 01, 2012 1:56 pm | |
| Du måste knacka isär lagerhuset från avgashuset sen sätta ihop de igen som du vill ha de, brukar va omöjligt att vrida på de spec när dom setat ihop några år.. Tänka på att försöka knacka ut de så rakt som möjligt så du inte skadar/knäcker impellern mot vägen i avgashuset lite känsla och försiktighet krävs.. | |
|
| |
JElfgren
Antal inlägg : 34
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge sön jan 01, 2012 2:56 pm | |
| okej, tror jag fick till det någorlunda med vinkeln nu. en sak som är lite knepigt är också att lambda visar på ca 15-16 vid vanlig körning utan laddtryck, men sen när jag gasar på så går det ner till ca 11-12 i värde och även när jag ger fullt. Varför? Drar den tjuvluft nånstans som inte mäts upp av lmm? Aja, fel efter fel löses nu så den borde väl gå bra snart kanske | |
|
| |
gniraz
Antal inlägg : 127 Age : 38 Ort : Verry verry hemlisch Jobb : pulverlackerare
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge sön jan 01, 2012 3:20 pm | |
| - JElfgren skrev:
- okej, tror jag fick till det någorlunda med vinkeln nu.
en sak som är lite knepigt är också att lambda visar på ca 15-16 vid vanlig körning utan laddtryck, men sen när jag gasar på så går det ner till ca 11-12 i värde och även när jag ger fullt. Varför? Drar den tjuvluft nånstans som inte mäts upp av lmm?
Aja, fel efter fel löses nu så den borde väl gå bra snart kanske Gör en provtryckare som du sätter på insuget på turbon så du kan provtrycka hela systemet så ser/hör du om de läcker någonstans väldigt bra sak att ha.. Lambdan kan nog stämma låter de som hur mycket ladd hinner du får upp innan den sticker ner till 11-12Afr...? Tänkt på att tryckvakterna går på trycket i insuget inte på motorvarvet så får du upp tex 0.3bar på väldigt lågt varv så slår extraspridarna igång, du måste nästan ha en lampa inne i bilen till varje tryckvakt så du ser exakt när dom slår till samtidigt som du kollar på lambdan sen är de bara försöka få till en bra justering när dom ska slå till.. | |
|
| |
JElfgren
Antal inlägg : 34
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge sön jan 01, 2012 4:53 pm | |
| mm, en provtryckare måste jag nog ta o göra, känns som att det finns några läckage.
det är inte mycket ladd, oljetrycksvakten hinner inte ens slå in innan lambdan sjunker till bra värden. Det är alltså precis när man trycker gasen lite hårdare och accelerar som den går ner till bra värden medans när man bara håller hastigheten så ligger det runt 15-16 i afr.
Lampor kopplade jag in till dagens provkörning men som sagt laddade det aldrig upp till oljetryckkontaktens nivå. Måste ju bero på läckage, dock var det ju ganska halkigt idag och släppte för det mesta. | |
|
| |
gniraz
Antal inlägg : 127 Age : 38 Ort : Verry verry hemlisch Jobb : pulverlackerare
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge sön jan 01, 2012 5:16 pm | |
| - JElfgren skrev:
- mm, en provtryckare måste jag nog ta o göra, känns som att det finns några läckage.
det är inte mycket ladd, oljetrycksvakten hinner inte ens slå in innan lambdan sjunker till bra värden. Det är alltså precis när man trycker gasen lite hårdare och accelerar som den går ner till bra värden medans när man bara håller hastigheten så ligger det runt 15-16 i afr.
Lampor kopplade jag in till dagens provkörning men som sagt laddade det aldrig upp till oljetryckkontaktens nivå. Måste ju bero på läckage, dock var det ju ganska halkigt idag och släppte för det mesta. Att den håller ca: 15 i Afr när du bara håller hastigheten är normal mer eller mindre, Afr 12 vill du bara ha när du trycker gasen i botten och motor får jobba med fullt laddtryck så att säga ju mer du gasar/får upp ladd ju mer ska lambdan jobba sig ner mot 12 från ca: 15Afr som du har på lugna körningen, givetvis blir de lite ojämt på vissa varv/ladd extrasprut är ju en budget sak perfekt blir de inte.. | |
|
| |
JElfgren
Antal inlägg : 34
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge mån jan 02, 2012 5:07 pm | |
| | |
|
| |
Falaffel Admin
Antal inlägg : 66 Age : 33 Ort : Enköping Jobb : Lacking/Blästring
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge mån jan 02, 2012 5:13 pm | |
| Rackans fin den där var då. | |
|
| |
JElfgren
Antal inlägg : 34
| |
| |
gniraz
Antal inlägg : 127 Age : 38 Ort : Verry verry hemlisch Jobb : pulverlackerare
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge mån jan 02, 2012 6:37 pm | |
| ja Lyxmodell får man allt säga.. | |
|
| |
JElfgren
Antal inlägg : 34
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge tor jan 05, 2012 5:39 pm | |
| Nu jävlar går forden! Trixa lite med elen och verkade funkar och täta lite läckor efter trycktestet. Den gick riktigt fint nu på tomgången och allt verkade gå bra. Sen var det bara full gas och afr steg mot en 14-15 innan oljetrycksgivaren slog till och då jävlar drog det iväg! afr värde mellan 10 och 12 ända upp till varvstoppet. Kul som fan att det lira Nu är det bara så att det är sjukt sent ladd. Får fullt vid 4500 varv ungefär, och det är ju helt orimligt med tanke på hur liten turbon är. Beror det helt enkelt på läckor? har några läckor vid spridarna och det kanske räcker för att det ska bli sent med så här lite laddtryck. Har ni nå tips? Imorgon blir det lite mer bilder på bygget | |
|
| |
gniraz
Antal inlägg : 127 Age : 38 Ort : Verry verry hemlisch Jobb : pulverlackerare
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge tor jan 05, 2012 7:31 pm | |
| | |
|
| |
gniraz
Antal inlägg : 127 Age : 38 Ort : Verry verry hemlisch Jobb : pulverlackerare
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge tor jan 05, 2012 7:33 pm | |
| Frästen va laddar du..? Orginal orör fjäder i wg'n..? | |
|
| |
JElfgren
Antal inlägg : 34
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge tor jan 05, 2012 7:48 pm | |
| - gniraz skrev:
Fan va kul att du börjar få till de.. Läcker de inte mycket ska laddet/spolupen inte påverkas någon direkt givetvis aldrig bra att de läcker men små mängder på din bil märks knapps (nästan alla bilar har små läckor runt insuget mm), Värre om den läcker på avgassidan mellan topp och turbo där märkas de fortare... Endel har nog med extrasprutet också går den lite snålt när den ska börja bygga upp laddet så blir de inge fart på motorn förens extrasoppan slår till då brukar effekten komma..
okej, då kanske det är nån liten läcka vid adaptern nånstans, får ta o kika på det. de andra tryckvakterna från gik var ju kassa, sköt ju bara iväg skruvarna direkt. Får ta o svarva en egen så att man kan ställa extrasprutet lite tidigare. - gniraz skrev:
- Frästen va laddar du..? Orginal orör fjäder i wg'n..?
runt 0,7, men det är inte wg:n som stoppar utan det är varvstoppet som stoppar laddtrycket nej, har satt i en lite mjukare fjäder än vad som satt i original. | |
|
| |
gniraz
Antal inlägg : 127 Age : 38 Ort : Verry verry hemlisch Jobb : pulverlackerare
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge tor jan 05, 2012 8:03 pm | |
| - JElfgren skrev:
- gniraz skrev:
Fan va kul att du börjar få till de.. Läcker de inte mycket ska laddet/spolupen inte påverkas någon direkt givetvis aldrig bra att de läcker men små mängder på din bil märks knapps (nästan alla bilar har små läckor runt insuget mm), Värre om den läcker på avgassidan mellan topp och turbo där märkas de fortare... Endel har nog med extrasprutet också går den lite snålt när den ska börja bygga upp laddet så blir de inge fart på motorn förens extrasoppan slår till då brukar effekten komma..
okej, då kanske det är nån liten läcka vid adaptern nånstans, får ta o kika på det. de andra tryckvakterna från gik var ju kassa, sköt ju bara iväg skruvarna direkt. Får ta o svarva en egen så att man kan ställa extrasprutet lite tidigare.
- gniraz skrev:
- Frästen va laddar du..? Orginal orör fjäder i wg'n..?
runt 0,7, men det är inte wg:n som stoppar utan det är varvstoppet som stoppar laddtrycket nej, har satt i en lite mjukare fjäder än vad som satt i original. Ok någon pytte liten läcka gör kanske ingen större skillnad men alla småsaker gör ju något så brukar ja resonera... Vad kommer wg fjäder ifrån..? Är de inte rätt eller tillräckligt hårt inspänningstryck så kan de bli pannkaka, ja kapade bort ett varv eller 2 på en orginalfjäder för att få lite mindre ladd och bilen blev seg som attan upp i ladd den tjuvöppnade alldeles för tidigt och sen fick man försöka få upp laddet med en wg som va halvöppen så vore ja dig skulle ja börja med att montera dit orginalfjädern.. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge | |
| |
|
| |
| Ford Sierra 2.0 Turbo Budgetbygge | |
|