Forum

Spirit for Dragracing
 
HemHem  KalenderKalender  Vanliga frågorVanliga frågor  SökSök  MedlemslistaMedlemslista  AnvändargrupperAnvändargrupper  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Dela | 
 

 Pinto kamaxel

Gå ner 
FörfattareMeddelande
JElfgren



Antal inlägg : 34

InläggRubrik: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 8:48 am

Kommer köpa en vassare kamaxel till pinton nu efter jul, och undrar därför vad ni tycker om mitt förslag,

En Enem A8 med 304 i duration, 102 i nockvinkel, 12,7 lyft vid 0 spel, vad tror ni om detta? Det som är skönt är att det är std bascirkel så man slipper det mesta bekymmer med geometrin men självklart får man kolla så att ventilerna ligger lika högt etc.

Berätta lite om vad ni tror om detta och om det kommer passa för turbopinton eller om ni har några andra förslag Smile

Edit: kör med cossie stakar och kolvar och turbo blir en hx35 tillsammans med denna kam, resten är hittills original förutom renoverad motor såklart.
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
Falaffel
Admin
avatar

Antal inlägg : 66
Age : 27
Ort : Enköping
Jobb : Lacking/Blästring

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 10:55 am

Fin kam är de men en fråga:
Vad ska du använda bilen till?
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil http://forum.nocontrol.se
gniraz

avatar

Antal inlägg : 127
Age : 33
Ort : Verry verry hemlisch
Jobb : pulverlackerare

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 11:29 am

Helt klart en trevlig kam, som falaffel säger vad ska du använda bilen till är ju rätt avgörande även turbon är ju avgörande vad du vill använda bilen till.. Smile
Ventilfjädrar...?

Mappbartsprut..?











_________________
201m 6.77 174km
402m 10.53 213km
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
JElfgren



Antal inlägg : 34

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 11:44 am

Bilen är tänkt till att användas både för gata och prova på strippen, alltså vill jag jag bara ha en vass gatbil med lite drag i toppen då original är alldelens för tamt. Jag har alltså inget emot att få vänta till 2500-3000 innan det drar iväg.

Ventilfjädrar funderar jag på dubbla, räcker det med dom från Dohcen?

Just nu har jag bara mappbart för soppan, alltså helt originaltändning.

Lättat svänghjul har jag också ligger så det kommer också smackas på. Vad säger ni? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
gniraz

avatar

Antal inlägg : 127
Age : 33
Ort : Verry verry hemlisch
Jobb : pulverlackerare

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 12:15 pm

De kommer smälla till först vid 4000rpm inte innan dess kan ja säga vi är ju några som åker pinto med olika koncept, alla kör med cossie kolvar/stakar riktigt stabil botten för pengarna.. Smile
Ventilfjädrarna kan bli luriga risken är väldigt stor att dom kommer bottna så du måste ha fjädrar men mindre antal varv på men de får du helt enkelt prova, montera kam med en vippa ställ in ventilspelet och dra runt de manuellt och kolla men ja skulle tro dom kommer bottna tyvär..

Om du vill få lite tidigare ladd skulle ja rekomendera en borgwarner s200 54in 56ut lite snabbare än hx35'an och dom ligger ungefär i samma prisklass begagnade..






JElfgren skrev:
Bilen är tänkt till att användas både för gata och prova på strippen, alltså vill jag jag bara ha en vass gatbil med lite drag i toppen då original är alldelens för tamt. Jag har alltså inget emot att få vänta till 2500-3000 innan det drar iväg.

Ventilfjädrar funderar jag på dubbla, räcker det med dom från Dohcen?

Just nu har jag bara mappbart för soppan, alltså helt originaltändning.

Lättat svänghjul har jag också ligger så det kommer också smackas på. Vad säger ni? Smile

_________________
201m 6.77 174km
402m 10.53 213km
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
JElfgren



Antal inlägg : 34

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 1:36 pm

okej, den hx35:an som jag har fått napp på har måtten 54in 60 ut, alltså lite mindre än vad de brukar vara.

det här med ventilfjädrarna, det kan alltså räcka med enkelfjädrar om man hittar tillräckligt hårda? kan man ha för hårda fjädrar?

och ang kamaxeln, tror ni det kommer bli en bra karaktär på motorn eller kommer den bli för vass? (alltså väldigt jobbig att köra med på gatan)
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
gniraz

avatar

Antal inlägg : 127
Age : 33
Ort : Verry verry hemlisch
Jobb : pulverlackerare

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 2:21 pm

JElfgren skrev:
okej, den hx35:an som jag har fått napp på har måtten 54in 60 ut, alltså lite mindre än vad de brukar vara.

det här med ventilfjädrarna, det kan alltså räcka med enkelfjädrar om man hittar tillräckligt hårda? kan man ha för hårda fjädrar?

och ang kamaxeln, tror ni det kommer bli en bra karaktär på motorn eller kommer den bli för vass? (alltså väldigt jobbig att köra med på gatan)


50 eller 54 in är dom vanligaste vad ja sätt jag hade en 54in 60ut förra säsongen tex..
De kan räcka med enkelfjädrar men dubbla är lite lättare att få igång bla så de är ju att föredra sen säljs de väl nästa bara dubbla så fort de blir eftermaknadsfjädrar pga att de är bättre helt enkelt..
För hård tar både effekt och sliter mer på sakerna /kamaxeln/vipporna mest givetvis så man lär ligga någorlunda inom gränserna om de ska hålla länge blir ju även mer belastning på överfallen mm till kammen om man har onödigt hårda fjädrar..

Rätt vass kam för gatan är de, rapplig tomgång mm kommer den ge givetvis men inte okörbar allt är upp till hur känslig man är.. Själv prioriterar man ju effekten före komforten that's it.. Smile

Finns lite filmer på youtube på polaren svarta sedan sierra kolla och lyssna på den sitter en kam med runt 300 i duratioen och 11.9 i lyft är från enem någon av dom på sidan kom inte ihåg nu exakt vilken..





_________________
201m 6.77 174km
402m 10.53 213km
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
Falaffel
Admin
avatar

Antal inlägg : 66
Age : 27
Ort : Enköping
Jobb : Lacking/Blästring

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 4:07 pm

Håller med de ni kommit fram till.
Kammen är kanske snäppet elakt för gatan men allt går om man vill.

Men att köra omappbar tändning är inte att föredra.
Vet inte hur Ford org tändningen arbetar men troligtvis blir de sugmotortabell.

Resultatet brukar bli sönderspikade kolvar tyvärr.

Vad har du för sprut då soppan är mappningbar?

MS?
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil http://forum.nocontrol.se
JElfgren



Antal inlägg : 34

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 4:20 pm

okej, låter rätt bra det här ändå, tror jag kommer prova på A8:an, gäller bara hitta lämpliga ventilfjädrar. Hur pass stor strypning blir org ventiler? Antar att det skulle bli bättre med större.. Hur högt bör man lägga varvstoppet?

Vad lira han med för andra grejer när han körde med den kammen från Enem? Om nu han vill delge det såklart, antar att det är H.NoControl du menade med sedanen Smile

Edit efter Falafells svar: Jupp, MS. Jag kommer ju självklart ändra org tändningen så att det inte spikar lika lätt. Tappar dock effekt men får vänta med att skicka in boxen igen. Vad finns det för andra kammar att rekommendera? Nått från Burton kanske? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
gniraz

avatar

Antal inlägg : 127
Age : 33
Ort : Verry verry hemlisch
Jobb : pulverlackerare

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 4:53 pm

JElfgren skrev:
okej, låter rätt bra det här ändå, tror jag kommer prova på A8:an, gäller bara hitta lämpliga ventilfjädrar. Hur pass stor strypning blir org ventiler? Antar att det skulle bli bättre med större.. Hur högt bör man lägga varvstoppet?

Vad lira han med för andra grejer när han körde med den kammen från Enem? Om nu han vill delge det såklart, antar att det är H.NoControl du menade med sedanen Smile

Edit efter Falafells svar: Jupp, MS. Jag kommer ju självklart ändra org tändningen så att det inte spikar lika lätt. Tappar dock effekt men får vänta med att skicka in boxen igen. Vad finns det för andra kammar att rekommendera? Nått från Burton kanske? Smile


strypning och strypning klart de blir bättre med större ventiler men kammen gör ju mest skillnad/effekt sen om man vill ta nästa steg kan ju börja tänkta på de, är ju några kronor att kasta ut innan de sitter där också allt beror ju på vilket budget du håller dig till.. Tror fjädrar/vippor/kamaxel i henkan topp kommer från enem han köpte toppen färdig i delar sitter även större ventiler i hans topp..

Bästa du kan göra är att fråga enem om dom har fjädrar som funkar till den kammen med orginallängd på ventilerna mm dom kommer garanterat ställe en del frågor vad du ska varva är de turbo motor eller inte mm finns inga genvägar när man ska ha en vass kammaxel krävs bra saker och att man gör rätt en kamaxel kan gå ner sig på 20min om man gör fel sen är de bara slänga allt i sopporna hårt men sant..

Svårt detta med kamaxlar drar iväg i både pengar och tid fort eftersom alla lite värre axlar kräver andra fjädrar arbete med geometrin mm och nya vippor lär alltid montera ihop med ny kam..

_________________
201m 6.77 174km
402m 10.53 213km
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
gniraz

avatar

Antal inlägg : 127
Age : 33
Ort : Verry verry hemlisch
Jobb : pulverlackerare

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 5:08 pm

De bästa är att prata direkt med firmorna som säljer dessa delar spec när de gäller pinto som har sin känsliga geometri att tänkta på dom kan nog hjälpa dig bäst i detta fall så gör ja iallafall..

http://www.elwamotors.com/ dom va väldigt hjälpsamma när ja höll på och svara på mail mm dom kan även slipa kammen för vilken bascirkel mm du vill ha prova hör med dom om priser mm

_________________
201m 6.77 174km
402m 10.53 213km
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
H.Nocontrol

avatar

Antal inlägg : 56
Age : 32
Ort : Bland träd och sten
Jobb : Grävmaskinist

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   lör dec 24, 2011 7:22 pm

Gniraz har nog nämt allt vad jag har i trimväg. Kan inte förklara det bättre.

_________________
Team No Control
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil http://www.garaget.org/XxHenKexX
gniraz

avatar

Antal inlägg : 127
Age : 33
Ort : Verry verry hemlisch
Jobb : pulverlackerare

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   sön dec 25, 2011 1:24 am


_________________
201m 6.77 174km
402m 10.53 213km
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
JElfgren



Antal inlägg : 34

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   sön dec 25, 2011 9:36 am

Har kontaktat både elwa och enem så vi får se vilken kam det slutar med Smile Ventilfjädrarna såg också riktigt vettiga ut, får tacka för all hjälp ! Fortsatt god jul på er Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
gniraz

avatar

Antal inlägg : 127
Age : 33
Ort : Verry verry hemlisch
Jobb : pulverlackerare

InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   sön dec 25, 2011 10:26 am

JElfgren skrev:
Har kontaktat både elwa och enem så vi får se vilken kam det slutar med Smile Ventilfjädrarna såg också riktigt vettiga ut, får tacka för all hjälp ! Fortsatt god jul på er Very Happy


Låter kanon, hoppas vi får höra va blir sen.. Smile Desamma skippa raketerna på nyår och lägga pengarna på en extra frän kamaxel.. Very Happy

_________________
201m 6.77 174km
402m 10.53 213km
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
Sponsored content




InläggRubrik: Sv: Pinto kamaxel   

Till överst på sidan Gå ner
 
Pinto kamaxel
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Forum :: Teknik :: Motorteknik-
Hoppa till: